Piet Heintunnel, Amsterdam
Na bijna 25 jaar intensief gebruik is de Piet Heintunnel toe aan een opknapbeurt. Vanaf 25 juni 2021 is de tunnel die het centrum van Amsterdam met het Zeeburgereiland verbindt 15 maanden dicht voor grootschalige renovatie. Het dienstgebouw is een van de werkplaatsen voor deze klus. Rondom het dienstgebouw aan de Van Eesterenlaan staan 30 groene bouwhekken.
Gemeente Amsterdam koos voor houten bouwhekken voorzien van plantenbakken. De hekken zijn circulair en gemaakt van PEFC-gecertificeerd hout. Duurzaam dus! Dit type hek is half open zodat voetgangers de vorderingen op de bouwplaats kunnen bekijken, maar automobilisten niet worden afgeleid.
Dagelijks reden zo’n 30.000 motorvoertuigen door de Piet Heintunnel. De afsluiting die tot uiterlijk oktober 2022 duurt, brengt dan ook omrijden, vertraging en files met zich mee. De tunnel blijft wel toegankelijk voor tram 26, die zijn normale route kan blijven rijden.
De renovatie duurt lang, want er is veel werk aan de winkel. Zo worden verouderde technische installaties vervangen en vluchtwegen, de waterafvoer, de brandmeldinstallaties, de opritten en de camerasystemen aangepakt. Daarbovenop krijgt de Piet Heintunnel een nieuw besturingssysteem, dat uitvoerig moet worden getest voor het in gebruik kan worden genomen.
De bouwhekken zijn gemaakt bij Bouwloods Utrecht of Pantar. Beide sociale ontwikkelbedrijven waar mensen (re-)integreren en een opleiding krijgen tot timmerman. De hekken worden geplaatst door Green2Grow. Een sociale onderneming die opleiding biedt aan jongeren tot assistent-hovenier.
Het onderhoud van de planten wordt gedaan door Pantar. Dit is het grootste sociaal leer- en werkbedrijf in de regio Amsterdam. Ze helpen mensen door middel van werk en begeleiding met (re-)integreren. Deelnemers krijgen structuur in hun dag, ontwikkelen hun vaardigheden en worden sociaal sterker.